Hyvin suunniteltu taustamusiikki ei ole sattumaa – se on brändin strateginen työkalu, joka vaikuttaa asiakkaiden viihtyvyyteen, ostokäyttäytymiseen ja tilan tunnelmaan.

Suunnittelu alkaa brändistä. Musiikkisuunnittelu käynnistyy asiakkaan liiketoiminnan, asiakastilojen ja äänimaailmaan liittyvien toiveiden ymmärtämisellä. Tonecon asiantuntijat määrittelevät yhdessä asiakkaan kanssa sopivan äänimaailman, joka tukee brändin tavoitteita ja asiakaskokemusta. Huomioitavia asioita ovat mm. brändiattribuutit, brändin viestintä ja tone of voice, asiakastilojen sisustus, asiakaspolun eri vaiheet, tavoiteltu tunnelma tai tunnetila, taustamusiikin rooli liiketilassa, henkilökunnan viihtyvyys, asiointinopeus sekä vuorokaudenajat.

Vaikuttavaa tunnelmaa oikeilla valinnoilla. Taustamusiikilla voidaan mm. peittää hälyääniä, pidentää asiakasviipymää, vahvistaa tunnetilaa, lyhentää jonotusajan tuntua ja jopa vähentää asiakkaan stressiä. Musiikki lisää myös brändin muistettavuutta ja luo tarinallisuutta tilaan. Oikeilla tyylilaji- ja artistivalinnoilla voidaan viestiä arvoja ja tukea sesonkeja ja kampanjoita.

Mitä tulee ottaa huomioon? Ennen taustamusiikin soittamista on hyvä varmistaa liiketilan äänentoiston toimivuus – Tonecolta löytyy myös laajasti äänentoistoratkaisuja erilaisiin tarpeisiin. Ennen kuin ensisävelet kajahtavat kaiuttimista, tulee varmistaa, että lupa-asiat taustamusiikin soittamiseen ovat kunnossa. Lisäksi kannattaa muistaa, että yksityiseen käyttöön tarkoitettujen stream-palveluiden käyttö ei ole sallittua julkisissa tiloissa.

 

Matias Taivainen
asiantuntija, taustamusiikki- ja ääniratkaisut

Kerro meille liiketilastasi ja toiveistasi – autamme rakentamaan brändillesi sopivan äänimaailman!