Tampereen laajin parkkihalli, Finnpark Hämppi, on hyödyntänyt tuoksujen ja äänen voimaa luoden ainutlaatuisen tunnelman hieman poikkeuksellisessa asiakastilassa. Äänimaailmaa valitessa on kuunneltu asiakkaiden toiveita ja tuoksuja on otettu käyttöön kokeilemalla eri vaihtoehtoja.
Finnparkin palvelupäällikkö Johanna Hellsten kertoo, että taustamusiikkia on käytetty parkkihallissa siitä lähtien, kun se avautui vuonna 2012. ”Haluamme tuottaa asiakkaille miellyttäviä asiakaskokemuksia ja taustamusiikki tuo parkkihalliin viihtyisyyttä. Viime vuonna otimme käyttöön myös tuoksupalvelun. Tuoksu jättää asiakkaalle hiukan erilaisen muistikuvan käyttämästään palvelusta.”
Hissiyhteyksillä pääsee nopeasti parkkihallista suoraan ydinkeskustan palveluihin. Osaan hissiauloista on lisätty tuoksu: yhdessä aulassa voi aistia metsän vivahteen, joka tukee linnunlaulu-ambienssia, jota soitetaan parkkihallissa aamuisin. Toisessa aulassa tuulahtaa kevyt puhtauden tuoksu. Linnunlaulun lisäksi hallissa soi rauhallinen ja kepeä pianolla säestetty taustamusiikki.
Erilaisia äänimaailmoja on testailtu ja saatu toivottuja tuloksia. ”Kun nuoriso alkoi viihtymään ja skeittaamaan parkkihallissa, soitettiin kokeilumielessä klassista musiikkia isommalla voimakkuudella. Tällä keinolla saimme asiattomia porukoita osittain poistettua. Joulun aikaan parkkihallissa soitettiin joulumusiikkia tuomaan juhlatunnelmaa ja se sai positiivista palautetta asiakkailta”, kuvailee Johanna.


Sopivat tuoksut ovat löytyneet kokeilemalla erityyppisiä ja -vahvuisia vaihtoehtoja. Lopulta on päädytty hyvin kevyisiin vivahteisiin. Pieni ja huomaamaton Scent Airin Splash -tuoksulaite sopii oivallisesti kompakteihin tiloihin, ja tuoksun suihkaisuväliä sekä voimakkuutta on mahdollista säätää.
Tonecon myyntijohtaja Toni Reunanen kommentoi Hämpin kokonaisuutta: ”Parkkihallin ei tarvitse olla täysin hiljainen – äänimaailmalla voidaan elävöittää tunnelmaa. Tavoitteena on ollut luoda viihtyisä ilmapiiri pysäköijille ja vahvistaa turvallisuuden tunnetta. Tulevaisuudessa on tarkoituksena kokeilla myös enemmän ääniviestintää, jotta asiakkaita voidaan tavoittaa heidän liikkuessa hallissa sekä tiedottaa tapahtumista ja muutoksista.”
Johannan mukaan Tonecon kanssa työskentely on ollut sujuvaa. ”Olemme tyytyväisiä yhteistyöhön ja saamaamme mutkattomaan palveluun. On mukavaa, että meille myös esitellään erilaisia uutuuksia ja mahdollisuuksia parantaa asiakaskokemusta parkkihalleissa.”
Onko sinulla jokin visio liiketilasi tunnelmasta, mutta et tiedä mistä aloittaa? Luota ammattilaisiimme – löydämme brändiäsi tukevat ratkaisut!