fbpx

Ravintolan perustaminen – Mitä kaikkea tulee ottaa huomioon?

ravintolan perustaminen taustamusiikki äänimiljöö

Ravintolan perustaminen pitää sisällään paljon huomioon otettavia asioita. Mitä halutaan tarjota, onko kyseessä ruokaravintola, pub, anniskeluravintola vai monen eri tyylin sekoitus. Tarjotaanko lounasta vai keskitytäänkö á la carte -annoksiin? Käykö päivisin asiakkaita istumassa päiväkaljalla vai nauttivatko he laadukasta erikoisolutta iltaisin? Ravintolan tavoitteiden ja tyylinen sisäistäminen alkuun helpottaa huomattavasti suunnittelua ja erityisesti sisällön suunnittelua.

Taustamusiikki herättää ravintolan henkiin

ravintolan perustaminen taustamusiikki äänimiljöö

Kun näkemys on selkeä ja visio tulevasta on hahmottunut, suosittelen keskustelemaan äänentoistonasentajan kanssa tarkemmin tavoitteista ja siitä millainen äänimaailma on tavoitteena. Usein ravintolan perustaminen ja sen asiakasviihtyvyys lähtee rakentumaan taustamusiikista ja äänestä. On tärkeää huomioida, halutaanko musiikin soivan tasolla jolla keskustelu onnistuu pöydissä vai halutaanko musiikin soivan kovemmalla, mutta silti siististi? 

Kaiuttimien määrällä on merkitystä. Tässä vaiheessa on myös hyvä huomioida, että mikäli tilaan on tulossa myös karaokemahdollisuus,  mihin ja kuinka se teknisesti hoidetaan. Tässä vaiheessa yleisesti kaikki saadaan nätisti kokoon, kun hoidetaan kaikki kerralla.

Sitten päästäänkin vaiheeseen, jossa mietitään sisältöä; minkä tyylistä musiikkia halutaan soittaa ja onko tavoitteena, että musiikki on valmiiksi mietitty tukemaan ravintolan ilmettä. Tässä apuna voi käyttää ulkopuolista musiikinsuunnittelijaa. Toinen vaihtoehto on, että ravintola itse hoitaa kaiken ja elää tunnelman mukaan. Soittimia on erilaisia erilaisiin tarpeisiin. Tätä valintaa määrittää toiveet ja tahto siihen, miten sisältöä soitetaan ja halutaanko vaikuttaa hetkessä musiikki sisältöön vai mennäänkö brändin mukaan.

Ruokaravintoloissa käytetään yleisesti valmiiksi ajastettuja listoja ja taas anniskelupuolella useammin mennään asiakaskunnan mukaan.

ravintolan perustaminen taustamusiikki äänimiljöö

Valmistelut helpottavat käytäntöä: valitse musiikit valmiiksi ja suositus on vaihdella vähän kellon ajan mukaan sisältöä, jolloin viihtyvyys on taattu ja myös henkilökunta viihtyy. Musiikki on viihtyvyystekijä myös henkilökunnalle ja sitä ei kannata koskaan unohtaa.

 

Karaoke on erinomainen tapa lisätä ravintolan myyntiä

Sitten karaoke: halutaanko karaokea mahdollisesti tarjota lisäpalveluna tai onko karaoke ravintolan vetonaula hankkimaan laulajien kautta lisää asiakasvirtaa? Vaihtoehtoja on useampia.

Lisäpalveluna karaoke voi olla pienemmässä tilassa tai kulmassa tai jopa karaokekopissa/huoneessa. Karaokepalvelun hinnoittelu voidaan valita käytön mukaan, joko laulu veloitteisena tai kiinteällä kuukausimaksulla. Laulumäärä määrittää paljon tätä valintaa.
Sitten karaoke: halutaanko karaokea mahdollisesti tarjota lisäpalveluna tai onko karaoke ravintolan vetonaula hankkimaan laulajien kautta lisää asiakasvirtaa? Vaihtoehtoja on useampia.

Lisäpalveluna karaoke voi olla pienemmässä tilassa tai kulmassa tai jopa karaokekopissa/huoneessa. Karaokepalvelun hinnoittelu voidaan valita käytön mukaan, joko laulu veloitteisena tai kiinteällä kuukausimaksulla. Laulumäärä määrittää paljon tätä valintaa.

Tuotteiden mainostaminen ja mainossisällön näyttäminen ravintolassa

Nyt meillä onkin ääni kunnossa ja on hyvä siirtyä miettimään miten ravintola informoi ja tiedottaa asiakkaita. Halutaanko mainontaan ja tuotteiden esille tuomiseen käyttää infonäyttöjä? Mihin niitä sijoitetaan? Minkä kokoisia ja tulevatko ne ulko- vai sisäkäyttöön? Onko tarkoitus, että näytöt ovat päällä 24/7 vai sammutetaanko ne välissä? 

Kun päätimme, että jätämme tulostamisen ja käytämme digitaalista sisältöä, täytyy miettiä mistä saamme sisällön ja mitä haluamme näyttää näytöillä? Yhteistyökumppanit usein tarjoavat jotain materiaalia, mutta hyödyn maksimoimiseksi niitä kannattaa käyttää omaksi eduksi. Digitaalisen sisällön hyöty on se, että mikäli tuote loppuu tai tulee yllättäviä muutoksia, päivittäminen tapahtuu käden käänteessä.

Näyttöjä valittaessa on myös huomioitava, että ikkunassa oleva näyttö ulospäin vaatii tehoa enemmän. Ikkunanäyttö helpottaa aukioloaikojen esittämistä ja varsinkin Suomen pimeissä illoissa kirkas näyttö ikkunalla herättää kiinnostuksen.

Tuoksu tuo aistit mukaan asiakasviihtyvyyteen

Nyt ollaankin jo siinä pisteessä, että ääni ja kuva on valmiiksi suunniteltu ja mietimme, että onko jotain missä haluamme ja voimme erottua?

Tuoksumarkkinointi tekee Suomeen kovasti tuloaan ja sen hyödyntäminen erottavana tekijänä kilpailijoista tekee ravintolasta tunnistettavan uudella tavalla. ”Mites se sitten tapahtuu?” on usein kysymys. Tuoksumarkkinointi on Euroopassa ollut kovassa huudossa jo useita vuosia, mutta myös Suomeen rantautuminen tapahtumassa voimakkaasti. Tuoksu herättää ihmisissä helposti muistoja ja se yhdistää mielen tiettyyn paikkaan tai hetkeen. Hyvällä tuoksumarkkinoinnilla voimme saada herätettyä asiakkaan positiiviset mielikuvat etelänlomasta tai muusta mieltä lämmittävästä muistosta. 

Tuoksumarkkinointi on helppo toteuttaa ja laitteisto on suhteellisen pientä, jolloin sen sijoittaminen on yksinkertaista. Laitteet ovat käytännössä huoltovapaita, eivätkä ne vaadi asennuksen jälkeen muuta huomiota kuin tuoksun lisäystä. Aloittamalla tuoksumarkkinoinnin nyt, saavutat kilpailuedun kulttuurissa, jossa Suomen markkina on vielä lapsen kengissä. 

ravintolan perustaminen taustamusiikki äänimiljöö

Toneco tuo ammattitaitonsa uusien ja vanhojen ravintolayritysten käyttöön

Noniin meillähän alkaa olemaan kaikki valmista, Äänentoisto on kartoitettu omiin tarpeisiin, olemme valinneet musiikin ja soittimen. Olemme laittaneet näyttöjä ja sisältö on tilattu. Tuoksumarkkinointi toimitetaan ensi viikolla ja olemme valmiit kuukauden päästä avaukseen.

Nyt vielä tsekkaillaan, että musiikkiluvat saivat tiedon, että musiikkia alkaa soimaan ja kaikki on testattu. Ravintolan perustaminen ja sen toimenpiteet on saatu valmiiksi ja avaus koittaa. Kaikki menee juuri suunnitelmien mukaan; asiakkaat ja työntekijät nauttivat viihtyisästä ilmapiiristä. Työntekijät saavat keskittyä omaan työhönsä ja muut asiakaskokemusta tukevat toiminnot toimivat taustalla autonomisesti.

ravintolan perustaminen taustamusiikki äänimiljöö

Autamme mielellämme kartoittamaan eri vaiheessa olevia ravintoloita ja niiden muutoksien suunnitellussa. Ravintolan perustaminen on helpompaa yhteistyössä sopivien kumppaneiden kanssa.

Sinulla voi olla jo toimiva ravintola, jonne haet muutosta, esim. uutta musiikkisoitinta,  tai sitten voit olla juuri y-tunnuksen luonut ravintoloitsija, jolla on paikka, mutta kaikki muuten vielä suunnittelua vaille valmista. 

Haluamme olla mukana kehittämässä ravintoloiden asiakaskokemusta tulevaisuudessa entistä monipuolisemmin ja tarjota juuri oikeat tuotteet asiakkaidemme tueksi.

Ravintolan perustaminen ABC

Minkä tyylinen paikka sinulla on ja mitä palveluita tarjoat? Mikä on paikan teema?

Haluatko useampaa eri ääntä vai riittääkö yksi? Haluatko panostaa laatuun ja kuinka kovaa haluat musiikkia soittaa? Useammalla kajarilla saa äänen tasaisemmaksi, eikä tarvitse huudattaa niin kovaa. Miten niiden sijoittelu ja asennus? Oletko ottamassa karaokea? Karaokessa tarvitaan lisäksi vielä omat järjestelmät.

Haluatko tehdä soittolistat itse vai luottaa ulkopuoliseen toimittajaan? Millä teemalla tarjoat palveluitasi? Tarvitseeko musiikki rytmittää kellon mukaan? Haluatko, että järjestelmä on lukittu ja henkilökunta ei pääse vaihtamaan kappaleita vai annetaanko mahdollisuus vaikuttaa?

Onko karaoke sivupalvelu, jolloin edullisin ratkaisu on lauluveloitteinen vai tavoitteletko suuria laulumääriä päivässä, jolloin kiinteä veloitus on todennäköisesti kustannustehokkain ratkaisu?

Haluatko pyörittää näytöillä mainoksia tai tuotteiden tarjontaa? Mihin näytöt kannattaa laittaa ja mistä niihin näytettävä sisältö? Haluatko hallita sisältöä itse ja tuottaa sen itse vai käytätkö ulkopuolista, joka hoitaa kaiken puolestasi?

Haluatko vaikuttaa asiakkaan sisääntullessa äänen, kuvan ja mahdollisesti tuoksun avulla? Haluatko erottua ja tuoda brändiäsi tukevan tuoksun heti sisääntuloon?

  • Muista hoitaa musiikkiluvat
  • Koeaja musiikki ennen avausta ja pääset fiilistelemään sen tuomaa tunnelmaa
  • Varmista että ongelmatilanteissa kaikilla on tieto Helpdesk-palveluistamme. 
  • Kaikki valmista: anna asiakkaiden nauttia! Valmistelut tuottavat tulosta, kun kaikki toimii ja tukee liiketoimintasi brändiä. Asiakkaat palaavat uudelleen ja tunnistavat brändisi äänen, kuvan ja tuoksun perusteella.
Toni Reunanen Toneco

Autamme päivittäin yli 2500 asiakaspaikkaa ja haluamme auttaa sinua riipppumatta siitä oletko avaamassa ensimmäistä yhden ravintolan kokonaisuutta tai sinulla on jo kymmeniä ravintoloita ympäri maailman. Ravintolan perustaminen on helpompaa yhteistyössä sopivien kumppaneiden kanssa.

Keväisin terveisin

Toni Reunanen

Myyntipäällikkö, Toneco Oy

Lue lisää blogistamme

Ota yhteyttä

Olen kiinnostunut: