Nykyään Lontoon Denmark Street:n levykauppojen kultakausi on haalea muisto vain, kun vuonna 2023 arviolta 103,500 uutta kappaletta syntyi digitaalisen musiikin universumiin joka päivä, mikä on yli kymmenen prosenttia enemmän verrattuna vuoteen 2022. (Luminate 2023). Tuoreet julkaisut ja laajat musiikkikokoelmat ovat kaikkien ulottuvilla. Striimialustojen myötä uuden musiikin määrä on kasvanut eksponentiaalisesti mutta samalla vanhempi musiikki on löytänyt yhä nuorempaa yleisöä. Klassikot ovat säilyttäneet hienosti asemansa ajan saatossa, ja vuonna 2024 retroilu jatkaa kasvuaan.
Sosiaalisen median alustat kuten TikTok ja Instagram vaikuttavat musiikkitrendeihin globaalisti ja kykenevät tekemään tuntemattomista musiikintekijöistä tähtiä nopeaan tahtiin. Yhdessä Netflixin ja HBO:n kaltaisten digitaalisten medioiden kanssa, nämä alustat luovat trendejä ja populaarikulttuuria; synnyttäen uusia hittejä sekä kierrättäen vanhoja kappaleita uudelle yleisölle.
Musiikkityylit
Latinalainen musiikki on ollut yksi viime vuosien suurimpia läpimurtotapauksia niin äänite- kuin suoratoistobisneksessä (Gramex 2024). Erilasten musiikkityylien hybridit kasvavat vuonna 2024, ja tulossa onkin musiikkia, jota on vaikea määritellä mihinkään genreen. Maanläheisempi musiikkituotanto ja DIY-tyylinen kotikutoisuus kuuluu musiikissa yhä enenemissä määrin.
Tekoälyn käyttö lisääntyy musiikki & äänimainostuotannossa
Vuosi 2023 esitteli generatiivisten AI-sovellusten aallon, ja sen mahdollisuuksia audio- ja musiikkialalla. AI-teknologioiden avulla sisällöntekijät ja audiofirmat kykenevät luomaan monipuolisempaa personoitua ja dynaamista audiosisältöä, joka huomioi reaaliaikaiset muutokset ja tarpeet asiakaskokemuksen parantamiseksi. AI:n myötä striimipalveluiden algoritmit oppivat analysoimaan yksityiskohtaisemmin asiakkaidensa kuuntelupreferenssejä.
Generatiivinen tekoäly on myös kasvumahdollisuus äänikirjamarkkinoille. Apple Books ja Google Play ovat ottaneet käyttöön tekoälyn tuottamilla äänillä luetut kirjat. (Hart 2023). Samoin AI luo kasvumahdollisuutta myös audiomainontaan ja radion sisällöntuotantoon. Vaikka tekoälyn käyttäminen ihmisen puheen tunneskaalan vivahteiden jäljittelemiseen on monimutkaista, AI-puheteknologiat kehittyvät nopeasti ja on helppo ennustaa, että pian AI kykenee jo imitoimaan autenttisesti ihmisen puheääntä. (Hart 2023).
Aistielämysten voima
Vuonna 2024 kuluttajat odottavat saavansa entistä henkilökohtaisempaa palvelua ja elämyksellisempiä kokemuksia niin hotelleissa, kaupoissa kuin ravintoloissa. Moniaistillinen asiakaskokemus on trendin keskiössä. Erilaiset aistielämykset, joissa musiikki, tuoksut, visuaalisuus, materiaalit, maut upottavat kuluttajan moniaistilliseen, holistiseen tilaan. Brändin markkina-asema voi vahvistua, jos se onnistuu luomaan ainutlaatuisen aistillisen identiteetin, sanoo väitöskirjatutkija Nino Ruusunen Itä-Suomen Yliopistosta.
Immersiivisyys
Sana immersiivisyys on toistunut vuonna 2023 monessa yhteydessä ja jatkaa trendaamista myös vuonna 2024. Niin esittävä taide kuin kaupan ala voi hyödyntää immersiivisyyttä teoksissaan ja asiakaskokemuksessaan. Immersiivinen tila on eräänlainen toimintaympäristö, jossa teknologia ja digitaaliset sisällöt yhdistyvät reaalimaailmaan luovalla tavalla. Kuluttaja ikään kuin upotetaan osaksi kokemusta tai esitystä. Virtuaalikonsertit tulevat lisääntymään, mutta yhtä lailla brändit voivat luoda immersiivisiä kokemuksia, kuten virtuaalisia näyttelykierroksia ja tarinoita tai AR-sovelluksia, jotka tuovat asiakaskokemuksen sisältöön uutta lisäarvoa.
Terveisin Sannaliisa Ilkka, musiikkisuunnittelu
Referenssit
Gramex. 2024. Latinalaisen musiikin suosio jatkaa kasvuaan.
Hart, Jordan. “AI-generated narrators threaten voice actors hoping for audiobook gigs,” Business Insider, June 17, 2023.
Luminate. Year-End Music Report 2023.