K-pop:n ja hip-hopin ohessa kantrivaikutteet kuuluivat niin striimipalveluissa kuin radiokanavilla. Beyonce laittoi jalkaansa cowboybootsit, Post Malonen pipo vaihtui lännenhattuun, Shaboozeyn A Bar song (Tipsy) ylsi yli miljardiin striimiin Spotifyssä. Myös Suomeen syntyi yllättävä kantrikokoonpano, paljon näkyvyyttä saanut Rodeo.
Suurimpia vuoden 2024 nostalgiatrippejä tarjosi 2000-luvulta vaikutteita saanut indie sleazen nousu Charli XCX:n Brat-levyn myötä, tästä esimerkkinä Brat-ilmiö, jonka suosiota jopa Kamala Harrisin PR-tiimi hyödynsi presidenttikampanjassaan. Chappelle Roan pelmahti globaalien soittolistojen kärkeen ja Sabrina Carpenter kiipesi supertähtikategoriaan biisillään Espresso. Retroilu kuului myös Billie Eilishin levyllä Hit Me Hard And Soft sekä Boy Harsher:n tummasävyisessä darkwave musiikkityylissä.
Mitä odottaa vuodelta 2025?
Uusia musiikkityylejä syntyy ja sekoittuu, genrerajat hämärtyvät. Vastakohtana kiillotetulle ja täydelliselle soundille kiinnostus rosoisempaa indie-musiikkia kohtaan kasvaa. Indie-artistit voivat somen ja digitaalisten jakelukanavien myötä saavuttaa suurta suosiota ilman isojen levy-yhtiöiden tukea – omaperäisen ja autenttisen musiikin arvostus nousee. Artistien tuottama eksklusiivinen videosisältö, arvot ja asenne resonoivat etenkin nuorten fanien keskuudessa synnyttäen yhteisöjä ja uusia kultti-ilmiöitä. Musiikkistriimit, livekeikat ja artistin tuotteiden fanimyynti (D2C) lisääntyvät vuonna 2025. TikTok jatkaa uusien biisien ja artistien ponnahduslautana myös vuonna 2025, vuodenvaihteessa viraalisen voiman sai kokea mm. Lola Young kappaleellaan Messy.
Musiikki ja AI
Tekoälyn kehitys eri musiikkialustoilla tarjoaa mahdollisuuksia entistä kehittyneempään data-analytiikkaan ja käyttäjien ymmärtämiseen. Yhä personoidummat kuuntelukokemukset tuottavat miellyttävämpiä kuunteluelämyksiä, sillä algoritmit oppivat käyttäjiensä tarpeet ja mielihalut. Algoritmin suoltaessa kappaleita kuulijan kuuntelutottumuksiin perustuen, vaarana voi olla, että uusi ja erilainen musiikki jää kuulematta, ja musiikkilistoista tulee geneerisiä.
AI-työkaluja hyödynnetään musiikinteossa laajemmin, tuottajat ja musiikintekijät käyttävät älykästä teknologiaa tuotanto- ja luomisprosessin tukena. Generatiiviset AI-alustat kehittyvät valtavalla nopeudella. Parin sanan tekstipromptilla voi jo viidessä sekunnissa tuottaa uskomattoman laadukasta AI:n “säveltämää” pop-musiikkia, jopa suomenkielellä. AI-musiikkisovellukset kuten Suno ja Udio ovat jo keskellä oikeusprosesseja, jotka saattavat johtaa laillisen lisensointimallin syntyyn. Tämä varmistaisi, että artistit ja oikeudenhaltijat saisivat asianmukaisen korvauksen teostensa käytöstä tekoälyn koulutuksessa luoden samalla uudenlaista arvoa musiikkikatalogeille.
Immersiivisyys ja virtuaalitodellisuus
Kuten vuoden 2024 katsauksessa kirjoitin, immersiivisten asiakastilojen ja elämysten merkitys vuonna 2025 ei vähene, vaan “upottavien” kuuntelukokemusten tarjonta ja kysyntä lisääntyy vauhdilla, Samsung ja Apple tarjoavat kolmiuloitteista (3D) kuuntelumahdollisuutta niin musiikille kuin videoille.
Las Vegasiin vuonna 2023 valmistunut konserttipaikka Sphere jatkaa voittokulkuaan loppuunmyydyillä keikkaelämyksillä. VR-teknologian kehityksen myötä virtuaalikonsertit mullistavat henkilökohtaisen tai ystävän kanssa jaetun keikkakokemuksen. Kuvittele miltä tuntuisi istua eturivissä tai hypätä lavalle tanssimaan fanittamasi artistin keikalla, kuulla ja kokea kaikki 360° elämyksenä? Todellisuudessa voit istua vaikkapa Seinäjoen keilahallin odotustilassa.
Elämme jännittävää musiikin ja audion vallankumouksen aikaa, nopeasti kehittyvä AI-teknologia mahdollistaa uusia, yhä personoidumpia tapoja kokea ja kuluttaa musiikkia sekä ääntä. Samalla myös kysymykset AI-musiikin eettisyydestä nousevat keskusteluun. Erilaisten tyylilajien sekoittuminen tulee elävöittämään musiikkikenttää, nostalginen mutta autenttinen musiikki synnyttää lojaaleja faniyhteisöjä tuoden esiin mielenkiintoisia uusia tekijöitä.
Sannaliisa Ilkka, musiikkisuunnittelija